Szkoła Podstawowa
              im. Tadeusza Kościuszki w Wykrotach

ROK SZKOLNY 2015/2016

W czerwcu pojechaliśmy busem do aquaparku „Orka” w Bolesławcu. Wszyscy korzystaliśmy z obiektu jak tylko się dało: bawiliśmy się w wodzie, skakaliśmy, graliśmy w piłkę, pływaliśmy, zjeżdżaliśmy ze zjeżdżalni i odpoczywaliśmy w jacuzzi. Najbardziej podobała się nam zjeżdżalnia. Chcieliśmy częściej korzystać z takiej czynnej formy ruchu jakie jest pływanie.

W maju uczniowie klasy V odbyli wycieczkę rowerową po okolicy Wykrot i Zagajnika. Pogoda nie dopisywała, bo było trochę zimno. Wszyscy chętnie wsiedli na swoje dwukołowe pojazdy i przejechali spory odcinek tylko po to, aby poprawić swoją kondycję, wytrzymałość i siłę mięśni nóg. Na koniec wycieczki było wspólne ognisko z rodzicami. Przyjemnie było nabić kiełbaskę na kija, upiec ją na ogniu, przy okazji wybrudzić się i pobawić się  w berka oraz pograć w piłkę. To była wspaniała wycieczka.

W kwietniu odbyła się wycieczka w ramach 4 godziny W-F, podczas której uczyliśmy się zasad ruchu drogowego – bezpiecznego poruszania się po drodze. Obserwowaliśmy również przyrodę wiosną – piękne przebiśniegi, krokusy i inne wiosenne kwiaty. Wsłuchaliśmy się w śpiew ptaków, a na koniec wycieczki korzystaliśmy z placu zabaw.

W marcu odbyliśmy wycieczkę po naszej okolicy Wykroty-Zagajnik. W trakcie wycieczki obserwowaliśmy przyrodę zimą. Patrzyliśmy, jakie zwierzęta i ptaki przebywają zimą na naszych terenach. Oprócz obserwacji przyrody bawiliśmy się w berka, rzucaliśmy śnieżkami do celu i urządzaliśmy wyścigi. Wycieczka bardzo nam się podobała, ponieważ lubimy sport i ruch.

M. Klisiewicz

Realizacja czwartej godziny wychowania fizycznego w naszej szkole

Rok szkolny 2013/2014

W tym roku szkolnym niejednokrotnie korzystaliśmy z aktywnej turystyki w ramach IV godziny wychowania fizycznego,która miała formę turystyki pieszej , rowerowej i rzadziej autokarowej.

Podczas wycieczek zaspokajaliśmy potrzeby wysiłku fizycznego, oddychania świeżym powietrzem i ruchu. Nauczyliśmy się upowszechniać wzory aktywnego spędzania czasu wolnego. Mieliśmy duży wpływ na własne życie i zdrowie . Obserwowaliśmy przyrodę swojej okolicy i nie tylko. Poznaliśmy obiekty zabytkowe oraz kulturalne najbliższej okolicy oraz miejscowości : Bolesławca, Jeleniej Góry i Cieplic. Zapoznaliśmy się również z zasadami bezpieczeństwa podczas wycieczek pieszych, rowerowych i autokarowych. Samodzielnie uczyliśmy się planować wycieczkę jednodniową autokarową. Najbardziej utkwiły nam w pamięci wycieczki : rowerowa nad zaporę ,,Asuan" w Borach Dolnośląskich z ogniskiem oraz autokarowa do Aquaparku w Bolesławcu. Podczas wycieczki rowerowej dopisywały nam zarówno pogoda, jak i humor. Chętnie uczestniczyliśmy w wyprawie rowerowej nad zaporę ,,Asuan", gdzie zauważyliśmy wspaniale odnowiony plac z zabezpieczonym miejscem na ognisko. Mieliśmy okazję samodzielnie przygotować stos z patyków, wcześniej przez nas nazbieranych i rozpalić ognisko a następnie upiec sobie kiełbaski z ognicha, a nie z grilla, czy smażone na patelni .Po sytej przekąsce przeszliśmy obserwować przyrodę , która nas otaczała. Nie wiem czy nam uwierzycie , gdy powiemy ,że po wodzie pływało całe stado łabędzi: rodzice i sześcioro młodych. Mogliśmy zobaczyć je z bliska, były na wyciągnięcie ręki. Dookoła zieleń, piękny zapach. Do dziś pamiętamy tę wycieczkę .Natomiast wycieczka autokarowa do Aquaparku ,,Orka" w Bolesławcu dała nam możliwość bezpiecznego korzystania z obiektu wodnego. Wspólnie mogliśmy urozmaicić sobie zajęcia w wodzie. Uczyliśmy się nurkować i szukać monet w wodzie. Bawiliśmy się w berka . Jednak największą atrakcją była zjeżdżalnia oraz możliwość skorzystania z basenu sportowego. A to wszystko zawdzięczamy naszym opiekunom: P. Małgorzacie Klisiewicz, P. Jarosławowi Klisiewicz oraz P. Rafałowi Wolskiemu , którzy pilnowali nas oraz sprawdzali nasze umiejętności pływackie. Takie wycieczki to sama przyjemność .
  Natalia Klisiewicz Kl. VI

Wycieczki w ramach IV godziny wychowania fizycznego

Nie ma, jak te wspaniałe wycieczki w ramach czwartej godziny wychowania fizycznego w naszej szkole.
Gdybyśmy chcieli opisywać wszystkie wycieczki zajęłoby nam dużo czasu- zresztą sami wiecie.
Ale tak szczerze mówiąc chcemy się podzielić niektórymi z nich. Szczególnie utkwiły nam w pamięci wycieczki:
  • rowerowe-nad zaporę ,,Asuan" w Borach Dolnośląskich, z kiełbaskami pieczonymi na ognisku własnoręcznie ułożonym z patyków i wspaniałą przyrodą dookoła;
  • po naszej okolicy w celu zwiedzania najciekawszych zabytków oraz samodzielnego mierzenia obwodu niektórych drzew w poszukiwaniu pomników przyrody;
  • wycieczka po okolicy- zwiedzanie ogrodu Pani Dyrektor oraz poznawanie roślin ozdobnych;
  • wycieczka na cmentarz w celu sprzątania opuszczonych mogił przed Świętem Zmarłych;
  • autokarowe-do Aquaparku,, Orka" w Bolesławcu w celu bezpiecznego korzystania z obiektu, wspaniałych gier i zabaw w wodzie i ciekawych zjeżdżalni wodnych;
  • do MultiCentrum w Jeleniej Górze oraz Muzeum Przyrodniczego w Cieplicach w celu zaznajomienia się z najnowszą technologią komputerową oraz poznaniem zabytków miast;
  • piesze- po najbliższej okolicy obserwując przyrodę wiosną, jesienią, zimą i latem oraz korzystaniu z gier i zabaw sprawnościowych w terenie w celu propagowania idei czynnego ruchu-sportu;
  • do dużych gospodarstw rolnych w celu zwiedzenia gospodarstwa oraz przeprowadzenia wywiadu z gospodarzami;

Rok szkolny 2012/2013

W ramach czwartej godziny wychowania fizycznego w naszej szkole realizowana jest aktywna turystyka. W roku szkolnym 2012/2013 uczniowie kl. IV-VI uczestniczyli w wielu wycieczkach pieszych , rowerowych i autokarowych. Podczas wycieczek pieszych zwiedzali naszą okolicę poznając osobliwości przyrodnicze oraz odwiedzając gospodarstwa rolne i przeprowadzając wywiady z gospodarzami. Jeżdżąc na wycieczki rowerowe podziwialiśmy najciekawsze zabytki naszej miejscowości oraz pobliskie Bory Dolnośląskie. Podczas wycieczek autokarowych korzystaliśmy bezpiecznie z aquaparku Orka w Bolesławcu. Na wszystkich wycieczkach uczyliśmy się bezpieczeństwa , zapoznaliśmy się z przepisami ruchu drogowego. Uczyliśmy się również upowszechniania wzorów aktywnego spędzania wolnego czasu .
Wycieczki , które najlepiej wspominamy to:
-wycieczka do aquaparku Orka w Bolesławcu,
-wycieczka do gospodarstw rolnych,
-wycieczka rowerowa na Asuan,
-wycieczka autokarowa Wrocław-Brzeg-Krasiejów.

Rok szkolny 2011/2012

W roku szkolnym 2011/2012 w ramach czwartej godziny wychowania fizycznego mieliśmy okazję uczestniczyć w wielu wycieczkach pieszych, rowerowych i autokarowych. Podczas różnorodnych wypadów dostosowanych do warunków atmosferycznych realizowaliśmy następujące cele:

• Zaspokojenie potrzeby wysiłku fizycznego ;

• Poprawa stanu zdrowia;

• Poczucie wpływu na własne życie i zdrowie;

• Upowszechnienie wzorów aktywnego spędzania czasu wolnego;

• Doskonalenie korzystania z ruchu drogowego;

• Obserwacja przyrody w swojej okolicy;

• Zdobywanie nowych umiejętności, np. fotografowanie, dokumentowanie wycieczek, opracowywanie materiałów, przeprowadzanie wywiadów oraz pisanie sprawozdań.

Uczniowie klas IV-VI wzięli udział w następujących wycieczkach:

1. Pieszych

- wycieczka na cmentarz (klasa VI, IV);

- spacer do Zagajnika (zbieranie żołędzi – dokarmianie zwierząt);

- poszukiwanie oznak wiosny (okolica);

- odwiedziny w gospodarstwach rolnych:

• P. Turkiewiczów (klasa IV);

• P. Surmów (klasa V);

• P. Prusinowskich (klasa VI).

1. Rowerowych

• Wyjazd do kamieniołomu Jaruga (IV,V,VI);

• Wyjazd nad zaporę Asuan w Borach Dolnośląskich (IV,V,VI);

• Zwiedzanie zabytków Wykrotów (IV,V,VI);

• Wyjazd na Kamiennogórską Strefę Ekonomiczną - zwiedzanie zakładu Jutrzenka (IV);

• Spotkanie z leśniczym w ramach Dni Lasów Państwowych.

1. Autokarowych

• Wyjazd do Bolesławca – wizyta w Aquaparku, zwiedzanie Bolesławca (IV,V,VI);

• Wyjazd do Nowogrodźca – zwiedzanie oczyszczalni ścieków.

• Wyjazd do Wrocławia;

• Wyjazd w góry.

Sposób realizacji godzin wychowania fizycznego w tej formie zyskał aprobatę wśród uczniów i ich rodziców. Ich zadowolenie świadczy o tym, że był to trafny wybór.

Wycieczka do Aquaparku

29 listopada 2011 roku uczniowie klas SP w Wykrotach wzięli udział w wycieczce do Aquaparku Orka w Bolesławcu. Pojechali wszyscy uczniowie klasy IV i V. Opiekunami byli: Panini Małgorzata Klisiewicz, Pani Marta Słobodzian, Pani Anna Słobodzian i Pan Tomasz Filistyński.

Wyjechaliśmy o godzinie 8.00, a na miejscu byliśmy o 9.00. Zakupiliśmy bilety i dostaliśmy zegarki do otwarcia szafek. Później poszliśmy do szatni, aby się przebrać. Gdy weszliśmy na basen, to ratownik mówił, co wolno robić, a czego nie wolno. Wszyscy poszli się kapać. Było ciekawie. Po kąpieli przebraliśmy się. Dziewczyny suszyły długo włosy. Przed wyjściem oddaliśmy zegarki i podziękowaliśmy. Poszliśmy do centrum miasta. Zwiedzaliśmy Rynek i zabytki Bolesławca. Około 14.00 przyjechał po nas autobus.

Ten dzień według mnie był bardzo udany. Wszystkim się podobało. Chciałbym, żeby było więcej takich wycieczek.

Paweł Wierzbicki, klasa V

Piesza wycieczka

21 września 2011 roku byliśmy na pieszej wycieczce w Zagajniku. Zbieraliśmy żołędzie dla zwierząt. Po drodze zauważyliśmy małą żabkę. Pogoda nam sprzyjała i mocno świeciło słońce. Pani dała nam gospodarcze rękawiczki i worki.

Po drodze zrobiliśmy przerwę obok torów. Gdy odsapnęliśmy od długiej drogi, ruszyliśmy z powrotem do szkoły. Przed końcem skręciliśmy do Pana Franciszka Zawrotniaka, aby pozbierać więcej żołędzi dla dzików i innych zwierząt. Po powrocie do szkoły przesypaliśmy wszystkie żołędzie leśniczemu, aby wysypał je zwierzętom, Chcielibyśmy, aby takie wycieczki odbywały się częściej.

Julia Jerzyk, Natalia Klisiewicz, Kamila Zasańska, Mikołaj Guz, Dominik Kret i Michał Kozioł , klasa IV

Wycieczki do gospodarstw rolnych zaowocowały ciekawymi wywiadami, które uczniowie przeprowadzili z gospodarzami. Oto wybrane fragmenty:

-Jakie ma Pan korzyści z hodowli zwierząt?

- Najważniejszą korzyścią są na pewno finanse. Hodując kury, bydło nie kupujemy tak często mięsa. Ponadto swojskie kiełbasy i mięso są o wiele zdrowsze. Niektóre zwierzęta sprzedajemy.(…)

- Czy ziemniaki zbiera Pan ręcznie?

- Nie, nie byłbym w stanie aż tylu hektarów pozbierać ręcznie, nawet z pomocą innych. Mamy do tego specjalne kombajny.”

Na pytania odpowiadał Pan Prusinowski, wywiad opracowała Katarzyna Blatkiewicz z pomocą klasy VI

- Czy korzysta Pani z dotacji unijnych?

- Tak, oczywiście.

- Czy ma pani ukończone studia rolnicze?

- Ja nie, ale mąż tak.”

Na pytania odpowiadał Pani Elwira Surma, wywiad opracowali Paweł Wierzbicki, Olaf Siedlecki, Sylwester Ludziak

Wycieczka rowerowa

Dnia 16.05.12 odbyła się wycieczka rowerowa pod opieką Pani Małgorzaty Klisiewicz. Celem wycieczki było zwiedzanie zabytków Wykrot. O godzinie 11.30 wyruszyliśmy spod szkoły. Pierwszym celem był mur pruski wybudowany w 1796 roku. Następnie pojechaliśmy oglądać zabytki w parku. Obejrzeliśmy tam stara basztę i krzyż pokutny. Gdy jechaliśmy w stronę kościoła, Pani Klisiewicz pokazała nam zabytkowy dworek. Następna atrakcją wycieczki była kuźnia i stary dom wybudowany w XVIII wieku. W kuźni zobaczyliśmy kowadło, miech, imadło i inne narzędzia, którymi posługuje się kowal. Stary dom był świetnie zachowany mimo tylu lat. Po zakończeniu zwiedzania pojechaliśmy do szkoły.

Piotr Kojder, klasa VI

Wycieczka rowerowa do Jutrzenki

Dnia 04.04.12 odbyła się wycieczka rowerowa na strefę ekonomiczna w Wykrotach. Droga była męcząca.

Gdy dotarliśmy do zakładu, pan, który nas miał oprowadzać, zaprowadził nas do sali konferencyjnej, gdzie ściągnęliśmy kurtki i założyliśmy fartuszki z siateczkami na głowę. Pan najpierw zaprowadził nas do magazynu, w którym opowiedział, że do zakładu trafiają przyprawy z całego świata, a po ich zmieszaniu według odpowiednich receptur, wysyłane są do państw znajdujących się na sześciu kontynentach. Potem Pan zaprowadził nas tam, gdzie pracownicy pakują i mieszają przyprawy. Tam dowiedzieliśmy się, że w ciągu ośmiu godzin zapakowywanych jest około 5000 torebek z przyprawami. Na koniec poszliśmy do laboratorium, gdzie badana jest jakość surowców.

Następnie wróciliśmy do Sali konferencyjnej, gdzie poczęstowano nas napojami firmy Hellena. W podziękowaniu wręczyliśmy upominki wykonane przez uczniów. W zamian otrzymaliśmy skromne prezenty.